tour de france

Madeleine, Jens og Me

Real Life Trick Shots 2 | Dude Perfect (December 2018).

Anonim

Solières-Sardières, Frankrig:

Jens Voigt skrev mig en dag efter Tour de France med disse ord: Ønsker jeg kunne se dig ondt! Stort smil! Og så var det med vores korte udveksling, at jeg lavede det hensynsløse løfte om at klatre Madeleine-passet, en af ​​Tourens mytiske klatrer og en del af kurset i 2010. Jeg ville gøre det "til ære for Jens", plotternets aldrende stærke og cyklingens rytter diarist på årets løb.

Stående på 1.996 meter over havets overflade er Madeleine Pass frygtet for det første på grund af dets længde, da det klatrer i mere end 25 kilometer. For Tour de France cyklisten eller en veluddannet amatør, er Madeleine Pass altid respekteret. Men for den over-gearede, underuddannede fitnesscyklistør, som jeg er blevet, kan en sådan indsats blot beskrives som en smule skør.

Så på fredag ​​den 13. august samledes jeg med en lille gruppe venner på korset af La Lechere og vi overvejede opgaven ved hånden. Tre uger tidligere havde jeg vendt tilbage til min Tour de France lejebil. Det var mit 21 år rapportering om Touren og vi havde racked nogle milage. "6.500 kilometer. Ikke dårligt, " sagde lejebilagenten hos Avis, da jeg gav ham nøglerne i Paris. "Ikke dårligt?" Jeg tænkte på mig selv. "Sikkert alle disse kilometer blev brugt bag rattet på min Volvo station vogn og ingen blev brugt på ridning."

Men dækker Touren bærer det med dette et bemærkelsesværdigt paradoks: Mens du rapporterer om nogle af verdens mest passende atleter, der kører på toppen af ​​deres tilstand på nogle af de mest herlige veje og bjergpas i verden, taber du selv tilstand og vænner sig med hver dags scenen.

På den måndag, der følger hver tur, begynder jeg med det, jeg har fået til at kalde "Sergeant Bilkos Efter-Tour-træningsprogram", en slags selvpåført kollisionskursus for at genvinde den kondition, jeg tabte på Touren. Men i år af forskellige grunde kunne jeg ikke cykle med nogen sammenhæng i de dage, der fulgte med Touren. Ikke desto mindre var jeg allerede forpligtet til en uge med cykling i Maurienne-dalen i Alperne med min ven Jerome Furbeyre, som ejer og leder Rolosports Cycling Vacations (www.rolosports.com).

"Det bliver godt, " fortalte han mig over telefonen. "Vi kan klatre Galibier, Iseran, Telegrapheen, du hedder det."

Begrudgingly gik jeg sammen med ham og vidste godt, at jeg ikke var i stand til at fordøje denne skræmmende menu med bjerge. Alligevel var der det løfte jeg havde lavet til Jens. Og som en bestemt Elwood Blues sagde engang til Jake, "Jeg var på mission fra Gud."

Jeg mødte først Jens Voigt i 1998, og vi slog det straks af. Men så gør de fleste mennesker, når det kommer til den 38-årige tysk, hvis person definerer ord som "elskværdig". I de senere år besøgte jeg ham i Berlin for forskellige rapporteringsfunktioner. Men da jeg bad ham om at gøre rytterens dagbog til cykling i løbet af 2010-runden, fik jeg et dybtgående indblik i, hvad der driver denne utrættelige teamarbejder. Hver aften ville vi tale mens han var på massagebordet, og han ville fortælle sin dag i Tour for Bicycling-læsere. Det var overflødigt at sige det blev en af ​​vores mest populære søjler.

Et af de stadier, der imponerede mig mest, kom på scenen ni til Saint-Jean-de-Maurienne. På den dag faldt Alberto Contador og Andy Schleck, Voigts holdkammerat, alle deres rivaler for første gang i løbet. I slutningen overtog Schleck de gule ledere jersey. Men Voigt spillede en nøglerulle. Ikke en klatrer, Voigt tog dog ind i dagens tidlige pause og gjorde det over halvvejs op ad Madeleine Pass, dagens sidste klatring. Derefter faldt han af og ventede på, at Schleck kom med ham. En gang sammen vendte Voigt simpelthen sig ind for sin luxembourgsk holdkammerater. Han sprængte endelig på de stigende stejleste pladser nær topmødet og sluttede til sidst i 12. plads for dagen over to minutter bag hans holdleder.

Da vi talte den aften, talte Voigt med tilfredshed for et godt udført arbejde, elated at igen være en spiller. Jeg havde ingen ambition at være en spiller på denne dag, jeg ville bare gøre det til toppen. Når det kommer til klatring, har jeg lært at forvente noget - alt andet end storhed. Jeg har stadig levende minder om min kamp op i det nærliggende Galibier Pass for kun tre år siden. På den dag var jeg nødt til at stoppe tre gange, et offer for den lammende ischias, som jeg kun lider under, når jeg gør dumme ting som at klatre de højeste bjerge i Europa. Og på den dag var jeg i form.

For at gøre sagen værre, da jeg forsøgte at tilføje en 25 tand tandkasse til min kassette inden jeg forlod Paris til Alperne, blev jeg fortalt, at jeg allerede havde en 26 tand tandhjul monteret. "Gode Gud!" Jeg troede. "Hvis jeg støder på de korte klatrer omkring Paris, hvordan skulle jeg nogensinde komme over de dyr, der er Alperne?" Jeg tænkte straks af mit gearing valg som vejen klatrede for første gang. Madeleines åbningssteder er nogle af de stejleste. (Her er elevationsprofilen). Jeg kæmpede straks.

"Det er min 50 års fødselsdag!" min ven Thomas sagde, da jeg sad bag vores lille gruppe. "Gratulerer med dagen, " smagte jeg. "Mothersucker!" Disse ville være mine sidste sammenhængende ord af dagen. Snart var jeg helt alene, da jeg kæmpede med de næsten ni procent pladser. Thomas klæbte til Jerome og Stephane's hjul, der chattede let. Jeg klikkede på min iPod klar til at tilbringe dagen af ​​mig selv. "Jeg har været nede, men ikke sådan her før, " lille feat crooned ind i min øretelefon. "Åh, du kan sige det igen, " fortalte jeg mig selv.

Alene red jeg. Efter flere kilometer ser jeg Thomas. Tilsyneladende var hans fødselsdag ikke så godt som forventet. Benene så så tungt som mine følte. Vi red sammen for et stykke tid. Vi talte ikke. På et tidspunkt så jeg et vejskilt, der annoncerede: Col de la Madeleine 21 km. "Hmm, " tænkte jeg. "Jeg har kun en Mont Ventoux klatre for at gå." Allerede dybt ind i mine reserver, vidste jeg ikke, om det var gode nyheder eller ej. Hver besværlig pedalstrøg indhugget mig mod endnu en hårnål, uundgåeligt efterfulgt af en anden stigning og derefter en anden hårnål.

Jeg kom til bjergsiden af ​​Celliers-Dessus. Med sit ivrige smil ventede Jerome på mig ved siden af ​​et springvand af kildevand. "Stop ikke. Bare giv mig din flaske, og jeg vil bringe det op til dig, " sagde han. Øjeblikke senere sprang han op til mig med den friske flaske køligt bjergvand. "Wow, " tænkte jeg. "I dag har jeg min egen Jens Voigt … jeg er ikke Andy Schleck!"

Med Celliers-Dessus annoncerede de sidste 10 kilometer af klatre, følte jeg øjeblikkeligt forynget. Men enhver følelse af en anden vind var kortvarig, da jeg hurtigt ramte en af ​​de rudeste dele af klatrevejen. I starten nedsatte Jerome et forsøg på at trænge mig. Men i modsætning til Schleck i Voigts slipstrøm skubbede Jeromes tempo mig mere ind i den røde zone. Heldigvis forstod Jerome hurtigt, at jeg nu havde flyttet ind i min "sauve qui peut" -modus og bedst var alene. Elendighed som denne har ikke brug for virksomhed. Han sprang væk op ad vejen i sin store ring. "Hvad et mærkeligt sted at lave interval træning, " tænkte jeg.

Med karakteren svævende på næsten 10 procent forsøgte jeg simpelthen at blive på toppen af ​​mine pedaler. Jeg kunne føle kramperne startende. Men jeg kunne også nu se topmødet. Jeg forestillede mig at køre de samme veje, som turen krydsede knapt for en måned siden. På et tidspunkt kom jeg til samme hårnål, hvor jeg ventede at fotografere Contador, Schleck og Voigt. Hvor meget mere desperat det så ud uden sine skarer og campingvogne.

En kilometer for at gå på skiltet læses. Mine arme slog Mine ben wobbled Min ryg skreg. Jeg crested topmødet og rullede til tegnet, der annoncerer, "Col de la Madeleine 2000." Jeg stoppede kort og tænkte på Jens, da bjergluften kølede min svedtækket trøje. Jeg tænkte også på de utallige andre turcyklister, der ikke kun klatrer Madeleine-passet, men kun kører ned for at klatre over andre bjergpas dag ud og dag ud. "Respekt, " tænkte jeg. "Nu hvor er min bil?"